آموزش محیط زیست
رضا سپهوند؛ جعفر عباسپور؛ ایوب شیخی زاده
چکیده
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه ...
بیشتر
فرهنگسازمانی سبز میتواند با درک استراتژیهای محیطی بهعنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگیهایی داشته باشد که از فرهنگ رقبایش متفاوت بوده و بهعنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه سیمان ایلام انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان کارخانه سیمان ایلام میباشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی سبز، سنجش نوآوری سبز و مزیت رقابتی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS25 و Smart PLS3 صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیان میکند فرهنگسازمانی هم بهصورت مستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد و هم اینکه از طریق متغیر میانجی نوآوری سبز بر مزیت رقابتی تأثیرگذار است. همچنین نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که متغیر نوآوری سبز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد.